LP - Skivor : Tunga Moln - Tunga Moln 2013

Omslaget till LP:n

Baksidan med texterna 

LP-påsen

LP:n 
Etiketten 

B-Sidan

Etiketten  
Limterad i 300 ex fick nr 71


Musiker 

John Strömstedt - Sång , Gitarr , Bas
Fedja Budimir - Trummor

Gästmusiker

Elin Lindström - Gitarr (A1,  A2 , A4, B3 , B5)
Gunnar Sundström - Orgel (A1 , A2 ,A4, B4)
Björn Erixson - Gitarr (A4 , B4) Munspel Banjo (B5)
Maria Erixson - Kör (B2 , B4)


Låtlista

A-Sidan

Tunga Moln
Dåliga Dagar
Solen I Ögonen
Spelar Roll
Stackars Idiot


B-Sidan

Tomma Glas
En Natt I Mars
En Ulv I Fårakläder
En Morgon I April
Brev Från Horisonten

Plattan är ca 20 min lång.

Tunga Moln är ett band som jag hörde talas om på 2 bloggar som jag läser flitigt
Metal & Spader Ess  . Dom hade fått tag i plattan via Spotify och köpt exemplar.

Jag ville ju såklart  ha tag på Vinylen så jag drog iväg ett mail och skickade pengarna
senare så kom det hem en Avi på posten och när jag öppnade den så hade jag plattan i min hand.

Jag vet inte mycket om bandet men när man lyssnar på dom så vill man ha mera.
Dom beskriver sig som en blandning av  både November och Nirvana på en gång . 

Själv så låter dom väldigt mycket November och det är bra.
Man kan tro att plattan kom ut 1976 men den är från i år.

Svensk rock med 70-tals känsla och svenska texter, vilket borgar för en viss proggkänsla. Men det är inte allt. Det är bluesigt, tungt, stundtals svårmodigt, riffigt, ibland skojfriskt, svängigt och kryddat med lite psykedelia och punkstråk.

Plattan är väldigt bra tycker jag och texterna är starka och aktuella. 


Inledningstexten på skivan i låten "Tunga Moln" gav mig först sådana Pugh Rogerfelt vibbar att jag häpnade till och var tvungen att starta om skivan direkt och höra om inledningen.
Inget fel i det, jag gillar Pugh. Dock kan vi snabbt konstatera att denna låt kommer inte att riskera att hamna som någon trendig reklamsnutt då den saknar allt vad gullig glättighet

plattan är verkligen ärlig och äkta rakt av. Jag kommer att lyssna på denna flera gånger.
Jag är glad att jag köpte den. Men det är något som saknas. Vet inte vad.
Jag vill höra mera gärna lite längre låtar. Men 20 min på en debut känns lite för kort.
Men jag skall inte klaga. Jag är nöjd så nöjd att jag kommer att spela denna flera gånger till ikväll. 
och många gånger om.

Tunga Moln följer med mig hela livet. Det vet jag.





Betyg 5/5 

Kommentarer