LP - Skivor : Mats Glenngård - Kosterläge 1972 / 2014

Omslaget till plattan 

Baksidan med låtlista + låtinfo.
Det är inte ofta man ser möss som röker pipa


Vit skivpåse

LP:n

Etiketten 


Musiker



Thomas Netzler - Bas, Sång, Guiro
Bosse Skoglund - Trummor
Kenneth Arnström - Flöjt
Sten Bergman - Flygel
Bennie Svensson - Orgel
Pelle Lindberg - Sång
Mats Glenngård - Sång, Gitarr, Banjo, Tamburin, Violin



Låtlista

A-Sidan


Natthimlen
Kosterläge
Jörans Låt
Djuret
Berget Heter Bonden

B-Sidan

Allt På Denna Runda Jord
Tongång Till Täby
Det Snöar På Mitt Huvud

Plattan är 33 min lång.

En Gump platta får inleda denna vecka. Dock så har det gått det tag sedan jag köpte denna. Det var denna platta jag köpte som minne för att jag slutade på IKEA Linköping. Så jag har haft lite ågren över plattan. Kommer den att vara bra eller inte. Gump katalogen brukar ju vara riktigt spännande och bra. Så det kommer nog att låta bra eller illa.


Men nu över till plattan. 

Detta är Kosterläge och Mats Glenngård s första soloplatta. Mats har spelat och spelar fortfarande i Kebnekajse. Hittar ni ett även ett original av platta så får ni betala minst 2000 kr för den. Detta är dock en nyutgåva.

Plattan är riktigt bra. Men det är verkligen inte direkt den musik man kan tänka sig när man lyssnar För att vara en soloplattan så låter det mera INTE som Kebnekajses musik. Här finns både sång och Orgel. Dock spelar visst även 2 medlemmar från Kebnekajse på plattan.
Men jag skall inte klaga ändå måste jag säga. Det är riktigt skön platta måste jag säga. Men jag vet inte riktigt om det finns något som saknas ang denna skiva. Det är en debutplatta och jag har svårt för sådana. Men inte för denna av någon anledning. Visst jag var lite skeptisk i början det erkänner jag men jag lyfter på hatten och bara säger Underbar platta och en stor favorit nu i min samling

Plattan kommer att växa för varje gång det vet jag. Jag skulle nog placera den emellan Elefanten & Vi Drar Vidare. Efter ett par varv till så måste jag säga att plattan är helt fantastiskt. Kanske kommer en del Kebnekajse fans bli väldigt förvånade. Det vet jag att det kommer dom att bli.

En bortglömd progg pärla som nu kommer fram igen. Det är väldigt bra. Bra jobbat både Mats & Subliminal Sounds. 

Kanske så kommer denna att ligga högt på skivlistan i slutet av året.
Vi får se. 

Betyg 4/5 

Kommentarer