Musik på CD: Trettioåriga kriget - Hej på er! 1978 (Digi/Rem) 2005



Omslaget till CD:n






Muisker


Christer Åkerberg - Gitarr
Dag Lundquist - Trummor, mellotron
Olle Törnvall - Texter
Robert Zima - Sång, gitarr
Stefan Fredin - Bas



Låtlista

Hej på er
Natten som alltid
Stan tur och retur
Moln på marken
Dagspress
En kväll hos x
Ser du mig
En dag om natten
Andra sidan

Bonusspår 

 Mot Alla Odds
 Rapport
 Hur Står Det Till
 Rockgift




Detta blir ett konstigt inlägg tror jag eftersom jag vet inte vad jag skall kalla Trettioåriga Kriget
för sorts musik. Vissa kallar det progg eller prog musik. samtidigt så är det väldigt svårt
att skriva om denna grupp men det får ni ha överseende med


Men jag tror nog att jag kallar det Hårdrock för tillfället.


Första gången jag kom i kontakt med Trettioåriga Kriget blev faktisk av en ren slump
Huvudbiblioteket i Linköping hade köpt in denna samling Livet är en fest:70-talet
ett av spåren heter "Hej På Er" så när den kom igång så undrade jag vad var detta jo
Trettioåriga Kriget ok det lägger jag på minnet

När jag senare började på folkhögskola i Norrköping så började jag gå på Vaxcupan i Norrköping
där hade dom denna platta så jag köpte den direkt 100 kr kostade denna platta


gick hem igen om satte mig och lyssnade och fa mig fan vad bra det lät
skivan gick på repeat ett par gånger jag tröttnade inte på den jag fortsatte att spela den
både i MP3-spelare och CD:n. detta måste jag ha mera av tänkte jag senare

Detta var mitt första möte med Trettioåriga Kriget
hoppas att jag kan se dom LIVE  någon gång

Men nu över till plattan Hej På Er!

De spelade en England turne men publiken ville höra låtarna på svenska istället för på engelska
Tidningen Melody Maker utsåg bandet till det mest lovade bandet 1977
Men när de kom hem igen fick de sparken från CBS och gick då över till Mistlur

Skivan var under 1977 den mest sålda LP:n i Sverige 

Det är en mäktig och härlig känsla när plattan kommer igång.
Det är väldigt svårt att beskriva musiken men det är så härligt och så bra 
härliga texter och underbar instrumental musik blandat med sång. 
riktigt jävla bra progressive Hårdrock från Sverige.

Moln på Marken är gåshud hela tiden 

Hej På Er är ett starkt och härligt album som aldrig kommer att bli gammalt.


Digipacken innehåller även en mycket bra booklet på Engelska med historia låttexter och bilder  

Detta är ett måste i varje skivsamlares hylla
Tvångsköp på denna skatt 









Betyg 5/5

Kommentarer